onsdag, mars 21

Spanska

Idag pa spanskan sa skulle vi skriva mycket, och jag har valt att publicera det jag har skrivit. Allt jag kan saga ar att jag maste ha varit pa ett valdig melankoliskt humor idag, haha. Jag kommer oversatta den for mina icke spansktalande lasare (sa som familjen och Sara:) Just ja, det ar inte en direkt oversattning fran spanskan utan den ar omgjord till sa korrekt svenska jag kan gora.
Forst skulle vi skriva om vart favoritdjur och hur vi identifierar oss med det.



El Cisne!
Yo escojo los cisnes de mis animales favoritos.
Los cisnes pueden volar y para mi, es simboliza libertad. Yo quiero poder volar y ver cosas nuevas cuando me aburro con la vida.
Los cisnes son, tambien, muy bonitos. No tal vez con estan bebe cisnes, pero sabe siempre creceran seran bonitos. Yo creo todas las personas creceran y seran bonitas tambien.
Los cisnes estan con sus companjeras hasta la muerte. Es un compromiso de toda la vida. No soy casada, pero creo, si estoy con un muchacho, yo estoy solo con el.
Svanen
Jag har valt svanen som mitt favoritdjur.
Svanen kan flyga och for mig symboliserar det frihet. Jag vill kunna flyga och se nya saker nar mitt liv trakar ut mig.
Svanen ar, ocksa, mycket vacker. Kanske inte nar den ar en baby svan, men man vet att den alltid kommer vaxa upp och bli vacker. Jag tror att alla manniskor vaxer upp och blir vackra ocksa.
Svanen ar med sin partner tills den dor. Det ar en lifelong commitment. Jag ar inte gift men jag tror att om jag ar med en kille ar jag bara med honom.
Sen skulle vi skriva en dikt, dar vi skulle svara pa fragar. Jag skriver fragorna forst.
1. Vem ar jag?
2. Varfor ar jag jag?
3. Vem vill jag vara?
4. Nar?
-------
5. Repetera fraga 1
6. Tills nar?
7. Hur mar jag?
-------
8. Vem ar jag? (annat an #1)
9. Var?
10. Repetera 8.
11. Var ar jag och varfor?
Soy la chica extranjera
Porque yo queria intentar mis alas y aprender volar
Pero yo quiero ser yo y no extranjera
Yo quiero ser yo ahora
Soy la chica extranjera
Hasta la gente me ve y no ve mi nacionalidad
No me siento sueca pero para los americanos, sueca es todo soy
Soy una chica perdida
En un mundo grande
Soy una chica perdida
En un pais extranjo solo porque yo queria aprender a volar.
Jag ar den utlansdska flickan
Darfor att jag ville prova mina vingar och lara mig att flyga
Men jag vill vara jag och inte utlandsk
Jag vill vara jag nu
Jag ar den utlandska flickan
Tills manniskor kan se mig och inte min nationalitet
Jag kanner mig inte svensk men for amerikanerna ar svensk allt jag ar.
Jag ar en vilsen flicka
I en stor varld
Jag ar en vilsen flicka
I ett konstigt land bara darfor att jag ville lara mig att flyga.
Tjohopp!

Inga kommentarer: